Banwell Marketing Oy / aQuablue Charter tilaus- ja toimitusehdot
1. Sopimuksen sisältö
Purjehdukseen sisältyvät ne palvelut ja järjestelyt, joista on sovittu asiakkaan ja järjestäjän kesken. Sopimuksen sisältöä arvioitaessa otetaan huomioon kaikki etukäteen kirjallisena tai sähköisenä ilmoitetut sopimusehdot.
Yleisesti järjestäjän tarjoamaan purjehdukseen kuulu kipparoitu purjehdus ilmoitetusta lähtösatamasta paluusatamaan. Muut ja eri teemoihin sisältyvät palvelut ilmoitetaan aina erikseen, joko nettisivuilla tai suoraan asiakkaalle.
Asiakasta sitova sopimus syntyy, kun järjestäjän määräämä varausmaksu tai purjehduksen hinta on maksettu järjestäjän määräämänä ajankohtana.
Purjehduksen hinta on kokonaisuudessaan maksettava järjestäjän ilmoittamana tai muuna sovittuna määräaikana. Maksettuaan varausmaksun tai purjehduksen hinnan asiakkaalla on oikeus hyvissä ajoin ennen purjehduksen alkamista saada matkaan liittyvä vahvistus.
2. Maksuehdot
Varauksenne on lopullisesti vahvistettu vasta, kun varaus on maksettu annetussa ajassa.
3. Peruutusehdot
Peruutus on kuluton jos peruutus tapahtuu viimeistään 30 vrk ennen purjehduksen alkua. 30 - 14 vrk ennen tapahtuvista peruutuksista veloitamme 50% varauksen kokonaisarvosta ja alle 14 vrk tapahtuvasta peruutuksesta veloitamme 100% varauksen arvosta.
Jos matkaa ei peruuteta, eikä asiakas saavu sovitulle lähtöpaikalle sovittuun aikaan tai jos hän ei voi osallistua matkaan siksi, ettei hänellä hänen vastuullaan olevista syistä ole matkaan tarvittavia asiapapereita, kuten voimassaolevaa passia, viisumia, henkilöllisyystodistusta tai rokotustodistusta, hänellä ei ole oikeutta maksun palautukseen.
Asiakkaan oikeus peruuttaa matka ylivoimaisen esteen vuoksi.
Asiakkaan tulee huolehtia, että hänellä on voimassaoleva koti- tapaturma- tai
matkavakuutus, joka korvaa ylivoimaisen esteen vuoksi peruuntuneen matkan.
Purjehdusmatkojen erityisluonteen vuoksi järjestäjä ei korvaa peruutusehdoista poikkeavia asiakkaan peruutuskuluja.
4. Hinnan muutokset
Järjestäjällä on sopimuksen päättämisen jälkeen oikeus korottaa sovittua purjehduksen hintaa seuraavilla perusteilla:
a) matkan hintaan vaikuttavien verojen ja muiden julkisten maksujen muutokset.
b) kuljetuskustannusten muutos, johon järjestäjä ei ole voinut vaikuttaa ja jota järjestäjä ei ole voinut ottaa lukuun sopimusta päätettäessä
Purjehduksen hintaa ei saa korottaa sovittua matkan lähtöaikaa edeltävien 21 vuorokauden aikana.
5. Asiakkaan velvollisuudet ja vastuu
Asiakkaan on noudatettava matkan aikana kapteenin, viranomaisten, järjestäjän tai järjestäjän edustajan antamia matkan toteuttamiseen liittyviä ohjeita ja määräyksiä sekä kuljetusvälineiden järjestyssääntöjä.
Asiakas ei saa häiritä käyttäytymisellään muita matkustajia tai aiheuttaa käyttäytymisellään itselleen tai muille matkustajille haittaa tai vaaraa. Jos asiakas olennaisesti laiminlyö velvollisuutensa, voidaan hänen matkalle lähtönsä evätä tai hänet voidaan poistaa matkalta. Tällöin asiakkaalla ei ole oikeutta maksun palautukseen ja hän vastaa itse kaikista kotimatkastaan aiheutuvista kuluista.
Asiakas on vastuussa vahingoista, jotka hän tahallisella, varomattomalla tai huolimattomalla menettelyllään aiheuttaa itselleen, järjestäjälle tai kolmansille osapuolille muun muassa rikkomalla yllämainittuja määräyksiä.
Asiakkaalla ei saa olla hallussaan tai hän ei saa käyttää huumaavia aineita järjestäjän
purjehduksilla matkan pituudesta tai luonteesta riippumatta. Tämä kielto on ehdoton ja kapteenilla on oikeus ja velvollisuus evätä tätä kieltoa rikkovan asiakkaan matkalle lähtö tai keskeyttää asiakkaan matka. Tällöin asiakkaalla ei ole oikeutta maksun palautukseen ja hän vastaa itse kaikista kotimatkastaan aiheutuvista kuluista.
Asiakkaan tulee ilmoittaa järjestäjälle sellaiset yhteystiedot, joista hänet tavoittaa ennen matkaa ja matkan aikana.
6. Järjestäjän oikeus tehdä matkaohjelmaan vähäisiä muutoksia
Jos järjestäjä ei voi siitä riippumattomista syistä noudattaa sovittua matkasuunnitelmaa, järjestäjällä on oikeus muuttaa purjehdusten reittejä ja muita matkan osia, kuten aikataulua, yöpymispaikkaa ja kuljetusvälinettä tai tehdä matkaohjelmaan muita muutoksia, jotka eivät olennaisesti muuta matkan luonnetta. Esim. vallitsevat tuuliolosuhteet vaikuttavat purjehdusreittien valintaan päivien ja matkan aikana. Muutoksista on ilmoitettava asiakkaalle.
Asiakas on edellä tarkoitetuista muutoksista huolimatta velvollinen maksamaan matkan hinnan ja muut sovitut maksut.
7. Lisäehdot
Jos purjehdus joudutaan peruuttamaan ennen sen alkua force majeure-syistä, kuten ylivoimaisista sääoloista johtuen, pyrimme etsimään tilaajalle toisen ajankohdan purjehdukselle tai palauttamaan asiakkaan maksusuoritukset.
Jos purjehdus keskeytyy force majeure tai muista järjestäjistä riippumattomista syistä, järjestäjä ei ole korvausvelvollinen.
Osallistujien tulee poikkeuksetta noudattaa kapteenin tai muun miehistön jäsenen turvallisuuteen ja veneessä toimimiseen liittyviä ohjeita.
Tilaajan tulee huolehtia, että osallistujilla on riittävä vakuutussuoja, joka kattaa itse osallistujalle tai kolmannelle osapuolelle mahdollisesti aiheutuvat vahingot. Järjestäjä ei ole vastuussa osallistujista eikä järjestäjä ole vastuussa osallistujan aiheuttamista vahingoista kolmannelle osapuolelle.
8. Virhe ja virheilmoitus
Järjestäjän suorituksessa on virhe, jos:
a) matka ei palveluksiltaan tai muilta järjestelyiltään vastaa sitä, mitä on sovittu tai voidaan katsoa sovitun.
b) järjestäjä on selkeästi laiminlyönyt antaa asiakkaalle matkan suorittamiseen ja sopimuksen syntymiseen vaikuttavaa tietoa, kuten sovellettavista ehdoista tai matkan sisällöstä.
Virheenä ei kuitenkaan pidetä sellaisia muutoksia, jotka johtuvat purjehdusmatkan
erityisluonteesta johtuvista muutoksista, kuten sääoloista tai kolmansien osapuolien
aiheuttamista muutoksista.
Virheenä ei myöskään pidetä sellaisia matkan kokonaisuuden kannalta vähäisiä muutoksia tai puutteita, joihin asiakas on matkakohteen tai matkan luonteen perusteella voinut kohtuudella varautua.
Virheenä ei myöskään pidetä myöhästynyttä saapumista matkakohteeseen, myöhästynyttä purjehduksen alkua tai aikaisempaa kotiinlähtöä, jos muutos johtuu järjestäjästä riippumattomasta syystä. Virheenä ei myöskään pidetä, jos muutoksen syynä on sataman tai ilmatilan ruuhkautuminen, satama- ja lennonjohdon tai viranomaisen toimenpiteet, poikkeuksellinen sää, kuljetusyhtiöstä riippumattomaton poikkeuksellinen syy (mm. turvallisuusriski, odottamaton meri- tai lentoturvallisuuteen vaikuttava puute tai järjestäjän toimintaa suoraan tai välillisesti vaikuttava työtaistelutilanne) tai vastaava syy.
Asiakas ei saa vedota virheeseen, ellei hän ilmoita virheestä järjestäjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Virheestä, joka voidaan korjata matkakohteessa, on ilmoitettava kapteenille tai matkakohteessa olevalle järjestäjän edustajalle niin pian kuin mahdollista.
9. Virheen korjaaminen ja hinnanalennus
Järjestäjän on korjattava virhe viivytyksettä omalla kustannuksellaan. Järjestäjä saa kuitenkin kieltäytyä korjaamisesta, jos siitä aiheutuisi kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa. Asiakas saa kieltäytyä korjaamisesta, jos siitä aiheutuisi hänelle olennaista haittaa.
Jos virhettä ei ole korjattu viivytyksettä järjestäjän kustannuksella tai jos virhe ei ole
korjattavissa, asiakkaalla on oikeus virheen merkitystä vastaavaan hinnanalennukseen. Jos asiakas ei käytä matkaan sisältyvää kuljetusta tai muita palveluja tai käyttää niitä vain osittain, ei hänellä tällä perusteella ole oikeutta hinnanalennukseen.
10. Vahingonkorvaus
Asiakkaalla on oikeus korvaukseen henkilö-, esine- ja varallisuusvahingosta, jonka järjestäjän suorituksessa oleva virhe on hänelle aiheuttanut, jos virhe tai vahinko johtuu järjestäjän tai järjestäjän sopimuksen täyttämisessä käyttämän muun elinkeinonharjoittajan huolimattomuudesta. Vapautuakseen korvausvastuusta järjestäjän on osoitettava, ettei huolimattomuutta ollut järjestäjän puolella.
Asiakkaan on pyrittävä rajoittamaan vahingon määrää parhaansa mukaan. Järjestäjä ei vastaa vahingosta, joka on aiheutunut asiakkaan omasta tuottamuksesta. Vahingonkorvausta voidaan sovitella, jos se on kohtuuton ottaen huomioon asiakkaan mahdollinen myötävaikutus, järjestäjän mahdollisuudet ennakoida ja estää vahingon syntyminen sekä muut olosuhteet.
Merikuljetuksen aikana tapahtuneen vahingon osalta vahingonkorvaus määräytyy niiden säännösten tai sopimusten perusteella, joita järjestäjä ja mahdollinen alihankkijana toimiva kuljetusyhtiö soveltaa omassa toiminnassaan. Järjestäjän korvausvastuuta määriteltäessä otetaan huomioon merikuljetuksen osalta merilain (674/1994) tai kyseisiä kuljetuksia koskevan kansainvälisen yleissopimuksen mukaiset korvausperusteet.
Ylivoimaiset tilanteet
Järjestäjä ei ole vastuussa vahingosta, joka aiheutuu ylivoimaisesta esteestä tai muusta ennalta arvaamattomasta syystä, jota järjestäjä tai järjestäjän apunaan käyttämä elinkeinonharjoittaja ei olisi voinut estää mahdollisimman huolellisesti menetellenkään. Tällaisia syitä ovat esimerkiksi sotatoimet, luonnonmullistus, tarttuva tauti, lakko ja vastaavat tapahtumat.
Järjestäjän on ilmoitettava asiakkaille viipymättä tällaisesta ylivoimaisesta tapahtumasta ja pyrittävä toimimaan niin, että asiakkaan kärsimä vahinko jää mahdollisimman pieneksi.
11. Korvausvaatimukset
Virhettä koskevan huomautuksen tekemisestä järjestäjälle määrätään kohdassa 13.
Korvausvaatimukset on esitettävä järjestäjälle kirjallisesti viimeistään kahden viikon
kuluttua matkan päättymisestä, jos valitusajan pidentämiseen ei ole erityistä syytä.
12. Riita-asiat
Jos järjestäjä ja asiakas eivät pääse yhteisymmärrykseen esimerkiksi sopimuksen tulkinnasta tai korvauksen määrästä, asiakas voi saattaa riita-asian Helsingin käräjäoikeuden käsiteltäväksi.
aQuablue Charter
Helsinki